RNI Presetit testissä, osa 2: Black & White Films 3.0 ja Kioto, Japani
RNI:n filmisimulaatio-presettien toisessa osassa tarkastellaan mustavalkofilmien valikoimaa. Tarkempaa introa preseteistä ja miksi päädyin ne ostamaan on ensimmäisessä artikkelissa Negative Films 3.0 presettien testin lisäksi. Kuten Negative Films presettien kanssa, myös mustavalkofilmeistä on tarjolla useampi eri variaatio, jotka vaihtelevat mm. rakeisuuden, haalistuneisuuden ja kontrastin osalta.
Tässä tarkoituksena on lähinnä siis näyttää millaista jälkeä presetit tekevät ilman mitään sen erikoisempia säätöjä, lukuunottamatta Lightroomin automaattisia objektiiviprofiileita virheiden korjaamiseksi. Kuten ensimmäisessäkin osassa, jätin kaikki presettien tuomat asetukset sellaisikseen. Tässä tapauksessa en hienosäätänyt edes valotusta tai valkotasapainoa.
Joissakin kuvissa olen jälleen käyttänyt Essentials -paketin presettejä lähinnä vinjetoinnin lisäämiseksi. Yleisesti ottaen tuntuu siltä, että vinjetointi, musta tai valkoinen reunus, sekä joissakin tapauksissa Smart Contrast ovat ne hyödyllisimmät lisäykset. Osa preseteistä ei tosin aina käyttäydy kuten odottaisi. Esimerkiksi Smart Contrast +1, jonka siis pitäisi lisätä kontrastia, saattaa itse asiassa vähentää sitä, jos käytetty filmipresetti on jo itsessään kontrastisempi. Sama ilmiö pätee myös haalistumista ja rakeisuutta sääteleviin Essentials -presetteihin.
Nämä kuvat on otettu Kiotossa, Japanissa, tammikuussa 2011. Kuvausvälineenä toimi Nikon D90 ja objektiiveista 85mm Nikon, sekä Sigman 10-20mm ja 17-70mm zoomit.